Dynamiczna wymiana oleju w automatycznych skrzyniach biegów jest procesem zastąpienia zużytego oleju przekładniowego świeżym ale w bardziej złożony sposób. Zwykła wymiana oleju czy to w silniku czy w skrzyni biegów odbywa się zwykle grawitacyjnie. Odkręcamy korek spustowy i olej sam spływa do miski. Nic w tym nadzwyczajnego. Olej przekładniowy powinien być wymieniany co pewien czas ze względu na drobiny metalu, które powstają podczas pracy kół zębatych w przekładni manualnej. Przeważnie kompaktowa budowa zwykłej, ręcznej skrzyni biegów pozwala na wypuszczenie starego, zużytego oleju w stu procentach.
Niestety automatyczna skrzynia biegów jest urządzeniem znacznie bardziej skomplikowanym. Nie ma w niej nacierających na siebie kół zębatych, zamkniętych w jednej, wspólnej obudowie. Automatyczna skrzynia biegów to zespół łopatek, takich jakby tworzących turbiny, umieszczonych na tarczach, niezliczonej ilości kanalików, zaworów, przewodów olejowych, chłodnicy oleju i sprzęgła hydrokinetycznego. Nie da się po prostu spuścić oleju z tak skomplikowanego mechanizmu. Nie da się rozłączyć wszystkich węży i wydmuchać oleju przy użyciu sprężonego powietrza. Niektóre skrzynie automatyczne pozwalają spuścić olej ze sprzęgła hydrokinetycznego, a inne nie. W niektórych są specjalne króćce do podłączenia wężyków, a w innych trzeba zdjąć końcówkę węża przy chłodnicy oleju. Jest wiele typów skrzyń biegów i do każdej należy zastosować indywidualne podejście w czasie wymiany. Bez względu na to ile oleju da się spuścić grawitacyjnie to i tak pewna część brudnego oleju pozostanie w zakamarkach i kanalikach całego zespołu skrzyni biegów.
Z tego właśnie powodu wymyślono sposób dynamicznej wymiany oleju. Proces ten i podejście są także zależne od modelu samochodu i typu skrzyni ale ogólnie przebiega następująco.
Do zastanego, starego oleju dodaje się różne substancje w celu rozpuszczenia nalotów, nagarów. Dodaje się przy tym nieco czystego oleju lub płynu do płukania skrzyń biegów. W czasie wstępnego płukania samochód pozostawiamy na biegu jałowym. Czasem producent zaleca aby przełączać biegi z pozycji P na N oraz D i tak w kółko. Dalej w zależności od procedury można spuścić tyle oleju ile się da i jeszcze raz uzupełnić mieszanką płuczącą i procedurę powtórzyć. W końcu należy wyłączyć silnik i zdjąć dolną pokrywę skrzyni automatycznej aby dostać się do filtra oleju i go wymienić. Oczywiście sposób postępowania i lokalizacja filtra zależą od modelu. Następnie podłączamy maszynę do dynamicznej wymiany oleju do odpowiednich króćców lub do otworu sprawdzania poziomu i jednego z węży chłodnicy oleju. Nie ma jednolitego sposobu postępowania.
Włączamy maszynę i czekamy aż przepchnie ona cały zużyty olej i zastąpi go nowym podczas gdy, na biegu jałowym, pracuje silnik naszego samochodu. Niestety objętość skrzyni biegów jest znacznie mniejsza niż ilość oleju potrzebna do całkowitego przepłukania skrzyni i często potrzeba nawet dwukrotnie więcej oleju do skrzyń automatycznych niż mieści się w nich docelowo.
Proces wymiany trwa nawet kilka godzin i należy pamiętać aby w baku był zapas benzyny dla kilkugodzinnej pracy silnika na wolnych obrotach. Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów nie jest prosta ani nie jest tania ale musimy ją wykonać co kilkadziesiąt tysięcy przejechanych kilometrów. Stary, zużyty olej nawet czuć podczas jazdy, skrzynia lekko szarpie, źle zmienia biegi, prawdopodobnie przyczynia się do tego nie tylko sam olej ale także zatkany filtr i przytkane zaworki.
Niektórzy producenci zalecają wymianę oleju w automatycznej skrzyni biegów co 45-50 tys. km. Ale są i tacy, którzy nic nie piszą na temat wymiany lub zalecają wymianę co 100 czy 150 tys. km. Radzimy jednak wymieniać go częściej niż rzadziej dla dobra naszego auta. Olej w skrzyni po 100 tys. km. wygląda naprawdę źle.
Zapraszamy do korzystania z naszych usług