Przejdź do treści

Najbardziej skomplikowaną czynnością w nowych samochodach jest diagnostyka usterek. Bardzo często jest tak, że objawy wskazują na inne podzespoły niż okazują się w rzeczywistości. Czasami przy okazji stwierdzenia drobnej usterki, wskazującej jedynie na czujnik okazuje się, że uszkodzenie jest znacznie rozleglejsze i znacznie kosztowniejsze niż zakładano, a i tak do czasu demontażu podzespołów mechanicznych nie jesteśmy w stanie stwierdzić przyczyn usterki. Aby rozpocząć diagnostykę usterek w samochodzie należy podłączyć skaner, komputer diagnostyczny do gniazda OBD2 w naszym samochodzie. Każdy samochód jest wyposażony w takie gniazdo.

Około roku 2000 Unia Europejska wydała dyrektywę stanowiącą, że każdy nowo wyprodukowany samochód musi posiadać zunifikowane gniazdo diagnostyczne. Zwykłe czytniki diagnostyczne to tanie urządzenia pobieżnie odczytujące kody błędów. Warsztat samochodowy musi posiadać urządzenia diagnostyczne bardziej złożone i zaawansowane niż konsumenckie czytniki kodów OBD2. Przy pomocy naszych urządzeń jesteśmy w stanie dogłębiej zdiagnozować usterki samochodu, możemy zmusić większość podzespołów do innego zachowania, włączyć lub wyłączyć niektóre funkcje elektroniki samochodu aby odizolować podzespoły odpowiedzialne za powstawanie usterki. Przyrządy serwisowe dają możliwość poruszania siłownikami czy włączania elektromagnesów na życzenie. Łącząc nasze wyposażenie, wiedzę z wieloletnią praktyką jesteśmy w stanie w 75% określić przyczyny skomplikowanych usterek, a w blisko 100% zdiagnozujemy błahe problemy zanim zdemontujemy podzespoły podejrzewane o usterkę. Nigdy do końca nie jesteśmy pewnie co zastaniemy po demontażu. Diagnostyka to nie tylko skanowanie poprzez złącze OBD2. Do diagnostyki wliczamy także komputerowy pomiar i regulację geometrii zawieszenia, tak zwaną zbieżność kół i ich kąty pochylenia, ustawienie reflektorów, diagnostykę skuteczności tłumienia amortyzatorów i skuteczność oraz równomierność hamulców. Wiemy jakie są nasze drogi szczególnie po zimie. Każde wjechanie w głębszą dziurę powoduje rozkalibrowanie się geometrii zawieszenia. Dobrze jest więc od czasu do czasu przyjechać na diagnostykę geometrii i skorygować to co się przestawiło od czasu ostatniej wizyty. Po każdej regulacji czuć, że samochód jedzie znacznie lepiej. Czym jest więc diagnostyka? Diagnostyka jest procesem poprzedzającym właściwą naprawę, który wskaże nam drogę do usunięcia usterek lub wykryje potencjalne usterki, które jeszcze nie dały o sobie znać.