Każdy może się zastanawiać czym jest serwis klimatyzacji. Jest to pojęcie dosyć szerokie i na sam serwis składa się wiele etapów i czynności. Klienci przyjeżdżają z różnymi problemami. Jedni pojawiają się w celu okresowego sprawdzenia jej stanu, a inni posiadają usterkę systemu klimatyzacji, uniemożliwiającą jej eksploatację. Często jest tak, że w układzie nie ma czynnika chłodniczego, inaczej gazu, potocznie freonu. Czynnik ulotnił się poprzez nieszczelność złączek, węży, wadliwą sprężarkę czy dziurawą chłodnicę. Najczęstszym powodem rozszczelnienia chłodnicy klimatyzacji są kamyki uderzające z przodu podczas szybkiej jazdy po piaszczystej drodze. Niekoniecznie musi być to droga szutrowa.
Wystarczy, że jedziemy po asfalcie, na którym są widoczne małe kamyki i piasek spływający z pobocza. Do awarii przyczynia się też stan techniczny pojazdu, a w szczególności brak lub uszkodzenie dolnych osłon silnika lub nadkola. Tamtędy wpadają małe kamyki i mogą powodować problemy, robić dziury.
Do wykrywania nieszczelności w układzie klimatyzacji posiadamy dwa systemy.
Pierwszym jest świecący w świetle ultrafioletowym dodatek do czynnika chłodniczego. Stosuje się go w przypadku małych wycieków gdy ubytek czynnika trwa tygodnie czy miesiące. Takiego drobnego wycieku nie da się zlokalizować innymi metodami. Można oczywiście podejrzewać usterkę jakiegoś podzespołu ale jest to kosztowne gdyż możemy nie trafić za pierwszym razem. Klient mógłby mieć pretensje o złą diagnozę. Lepiej dodać do czynnika nieco barwnika UV i za miesiąc obejrzeć samochód oświetlając go lampą ultrafioletową. Olej zmieszany z pigmentem po kilku tygodniach pozostawi ślad w jakimś miejscu. Są przypadki gdy utrata ciśnienia czynnika trwa wiele miesięcy, a wymiana kolejnych komponentów układu jest zbyt kosztowna i niepraktyczna. Zapraszamy więc raz w miesiącu w celu oświetlenia układu w celu ustalenia wycieku. Drobne wycieki są zwykle najtrudniejsze do wykrycia.
Drugim systemem jest tak zwany Hydrogen. Jest to mieszanina azotu i niewielkiej ilości wodoru. Tę technikę stosujemy do większych nieszczelności. Klient zazwyczaj pojawia się w naszym serwisie z pustą instalacją klimatyzacji. Pompujemy więc Hydrogen z butli ciśnieniowej, bezpośrednio do układu. Następnie specjalnym, elektronicznym przyrządem, czujnikiem gazu, badamy wszystkie potencjalne miejsca wycieku. Elektroniczny wykrywacz nieszczelności czynnika chłodzącego reaguje na gazy HFC, R134A, R1234yf i Hydrogen, a dokładniej reaguje na zawarty w nim wodór. Jest to metoda bardzo skuteczna i bardzo czuła o ile gaz ulatnia się dosyć szybko, powiedzmy w tempie do kilku dni od nabicia instalacji. Jeżeli instalacja jest częściowo napełniona wystarczy użyć detektora gazu lub jeżeli ciśnienie jest zbyt niskie należy odessać czynnik i napełnić układ Hydrogenem pod wysokim, nominalnym ciśnieniem. Nie każdy wyciek ujawnia się pod niższym ciśnieniem i trzeba układ napełnić nieszkodliwym ekologicznie gazem jakim jest mieszanina azotu i wodoru. Azot to około 78% objętości powietrza.
Trzeci przypadek to zwykły serwis sprawnego układu klimatyzacji. Polega on na opróżnieniu układu z istniejącego czynnika chłodniczego, starego oleju wraz z opiłkami, wilgocią i powstałymi zanieczyszczeniami. Jest to istotna czynność aby nasza klimatyzacja działała przed długie lata. Do tego celu posiadamy trzy urządzenia. Pierwszym jest tester rodzaju czynnika chłodzącego. Na tej podstawie określamy, czy w instalacji jest odpowiedni czynnik dla tego konkretnego pojazdu. W używanych samochodach bywa z tym różnie. Następnie odsysamy starą zawartość instalacji i podłączamy, w pełni automatyczną maszynę, która wykona cały proces automatycznie. Posiadamy dwie maszyny, osobne dla czynników R134A i R1234yf. Maszyna sama wytwarza głęboką próżnię, odsysając zawartość instalacji po czym dozuje olej i napełnia klimatyzację odpowiednią ilością czynnika. Cały proces trwa od około godziny do dwóch godzin. Dokonujemy także odgrzybiania i dezynfekcji kanałów wentylacyjnych przy pomocy ozonu.
Po każdej naprawie układu klimatyzacji należy ją napełnić i czynność ta jest identyczna jak podczas zwykłego przeglądu, nie ma jedynie konieczności dokonywania napraw czy szukania nieszczelności.
Serwisowanie klimatyzacji co dwa lata zapewni jej długi żywot. Głównym problemem są opiłki zmieszane z olejem i wilgoć więc okresowe odsysanie instalacji zdecydowanie przedłuża żywotność klimy w naszych samochodach.
Zapraszamy…